Diessen heeft een kleine traditie op het gebied van wielerrondes. Vlak na de oorlog organiseerde RKDSV "de Ronde van Diessen op gewone fietsen".
In de jaren vijftig was er een echt criterium voor wielrenners. De bekende Tourrenner Ad Geldermans was in 1956 de laatste en meest aansprekende winnaar van de Ronde van Diessen.
Eind jaren zestig ontstond er in Diessen een echt wielersfeertje toen plaatsgenoot Piet van Beurden als amateur-wielrenner goed begon te presteren. In 1968 werd de 1e Ronde van Diessen weer verreden.
Onderstaande foto is van de 4e ronde op 18 juli 1971, georganiseerd door RKDSV, de wielersupporters­vereniging en Jong Nederland. Siem Berkhout uit Schipluiden was de winnaar bij de amateurs. Piet van Beurden, de plaatselijke favoriet, reed een bekeken wedstrijd, zo lezen we in het Deusone-verslag van toen. In de massasprint (niet het sterkste punt van Piet) was hij kansloos, hij werd 19e.
Op onderstaande foto zien we de huldiging van de winnaar. (Foto Gust de Vries, no. 238-24)

V.l.n.r.: Cor Wijdenes (speaker) - burgemeester G. Otjens - rondemiss Sjan van Rijthoven H.d. - ? - Peter van Gijsel H.z. - Diny Verhoeven Am.d. - ? - Wil Spaninks H.z. - winnaar Siem Berkhout.