Lang voordat Hercules het huidige moderne ontmoetingscentrum was, was het een gymzaaltje. Dat bevond zich op de plaats van de huidige theaterzaal. Samen met twee kleedlokalen, een keukentje, een gang en een vergaderzaaltje was dit het domein van beheerder Jos Vugts. Vanaf 1966 is een comitť onder leiding van huisarts dokter Juten aan het werk geweest om geld in te zamelen om in Diessen een gymzaaltje voor de scholen en de sportverenigingen tot stand te brengen. Vlooienmarkten en oud papier zorgden voor de nodige financiŽn. Voorjaar 1969 was het zover, dat de eerste spade de grond in kon. Op de hoek Rijtseweg-Molenstraat verrichtte stichtingsbestuurder en wethouder Jac van de Wouw deze ceremonie, gadegeslagen door de burgemeester, zijn vrouwen de bestuursleden van het stichtingsbe≠stuur. (Repro Gust de Vries).

v.l.n.r. Wim Basten (gemeente-opzichter) - ? - ? - Jan van den Hout (aannemer) - Janus Schepens - Harrie van Riel - Mevr. Otjens-v.d. Sluys - burgemeester Otjens - Willy Bouwman - Harrie van Gils - Janus Snels - Jac v.d. Wouw.