Dinsdag? januari j.l. waren prinses Juliana en prins Bernhard 60 jaar getrouwd. Ter gelegenheid van dat koninklijke diamanten huwelijksfeest plaatsen we in deze rubriek een foto van het bezoek van het koninklijke paar aan Diessen. Na haar aantreden als vorstin in 1948 bracht koningin Juliana kennisma­kingsbezoeken aan alle provincies. Tijdens haar bezoek aan onze provincie ging de route van Oirschot naar Hilvarenbeek. De koninklijke limousine stopte op ? september 1949 ook heel even in Diessen, op de kruising Julianastraat-Willibrordusstraat-Echternachstraat. De straat was prachtig versierd met dennen­groen en met crêpepapieren bloemen. De schoolkinderen kregen vrij om het koninklijk paar van dichtbij te aanschouwen. Burgemeester P.J. Wijnhoven mocht hen kort toespreken. Hij kon echter wel door de grond zakken, want hij was vergeten zijn ambtsketen om te hangen. Meester Harrie Sevens maakte deze bijzonder fraaie opname.

Gemeentelijk fotoarchief naar de Fotostichting
Bovenstaande foto is afkomstig uit het fotoarchief van de onlangs opgeheven gemeente Diessen. Op 31 december 1996, dus op de laatste dag van de zelfstandigheid, kreeg de Fotostichting Diessen te horen dat zij het gehele fotoarchief in bruikleen krijgt. Deze prachtige collectie foto's, door vrijwilliger Wil Venderbosch op een professionele manier geïnventariseerd en tot in de puntjes verzorgd, is een geweldige aanwinst voor de Fotostichting. Wij hopen in de toekomst regelmatig foto's uit dit archief in onze Fotorubriek aan de lezers van Deusone te tonen.